Thursday, April 23, 2009

اصعب يوم


السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بجد يا جماعه مش عارفه اقول ايه.؟؟
بس فعلا الواحد مش بيحس بالحاجه غير اما يتحط فيها

انا كنت اما حد يبعتلى اوف لاين ان حد من سننا مات كنت بقول ربنا يرحمه وخلاص

امبارح اما دخلت الكليه وصحبتى قالتلى شيماء ماتت حسيت ان الدنيا بتلف بيا ومستوعبتش اللى حصل غير بعد ربع ساعه تقريبا واقول لها لا شيماء انا كنت مكلماها امبارح الساعه 2 وواقفه معايا دى اشاعات تنقولى اتدفنت خلاص اقولها لا هتيجى دلوقتى وبعد ما اتاكدنا من اللى حصل
قعدت اليوم كله مش حاسه بحاجه ولا حاسه بحد
وقعدت منها زة ومش مصدقه الكلام ده يعنى اما تيجى وتقرب ليا تانى ونرجع صحاب زى الاول واكتر تروح منى
عارفين الغريب ايه؟؟
انها بقالها فتره مكنتش بتكلمنى كتير ولقيتها قبلها بيوم بتكلمنى لقت الخط مع اختى اتصلت عليا تانى بالليل وتقولى وحشتينى اوى مش بشوفك كتير ليه
اصلا كنت برد عليها وبقولها انتى شيماء عبدالحميد وبضحك وبقولها يلا عايزة ايه طلعى اللى جواكى وقولى سبب الاتصال انجزى وعايزة خدمه ايه وبهزر وصحيت الصبح وقفت معاها فالكليه وهزار وضحك زى الاول وبعد اقل من ساعه بقت مع ناس تانيه

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااه عالزمن
حضرنا المحاضره بصه للدكتور ومش شايفاه اصلا
ومن ده كتير
اول ما روحت البيت منطقتش خالص ماما تكلم فيا ولا كانها بتكلمنى لحد ما انفجرت بقى وروحت قيلالها اللى حصل
ماما طبعا مكنتش مصدقه فالاول وبعد كده بدات تستوعب
ده مش موضوعى

زياره صحابى لمامتها

مرة وحده لقينا وحده بتقول يا جماعه انا هروح لمامتها طبعا كنت عايزة اروح بس خفت انى اروح واشوف مامتها فى اول يوم تصحى الصبح فيه مش لاقيه بنتها جنبها
قلتلهم يا جماعه نروح بكره حاجه صعبه اوى النهارده صمموا وراحوا
اول ما مامتها شافتهم انهارت طبعا وسبتوها تروح لوحدها ليه؟؟
مكنتش بتحب تروح بدرى روحت النهارده بدرى ليه
ومن ده كتير
وبعديها مامتها سالت فين مروة بتاعت منيا القمح صحبتى قالت لها مش قدرت تيجى
طبعا اما صحبتى روحت اتصلت قالتلى مامتها سالت عليكى اتضايقت اوى وحسيت انى مش قد الصحوبيه كلمتها كتير اخت شيماء الصغيرة اللى كانت بترد
المهم روحنا تانى يوم الصبح
مكنتش متخليه ازاى اخش بتها تانى وهى مش موجوده فيه
كنا راكبين الميكروباص شفت الحته اللى كانت بتستنانى فيها مكنتش متخيله انها مش موجوده
احساس صعب لاقصى حد ممكن اتخيله ................
دخلت البيت وكانى بدور عليها شفت اختها حسيت ان هى دى شيماء
سلمت على اختها لقيتها انهارت وقالتلى شيماء راحت يا مروة
يااااااااااااااااااااااااااااااااااه صعبه اوى
دخلنا واول ما شفت مامتها مكنتش قادره ابص فى وشها عايزة اقولها متعيطيش هتيجى تانى ومش قادره
وبرده متاكده انها مش ماتت
لا حول ولا قوه الا بالله
ومرة وحده سمعنا صوت هز البيت كله روحت سيبا كل اللى قاعدين وروحت ادور فالاوض على اختها
واول ما شافتها قعدت تعيط وتقولى شيماء راحت يا مروة جيتى قبل كده وكنا قاعدين احنا التلاته هنا هى سبتنا ليه
كنت بهديها وانا بقول نفس الكلام من جوايا
وقعدت معاها شويه وكل ما تهدى ترجع تعيط بانهيار تانى
وبعد كده كان معانا بشمهندسه قالت يلا نروح نزورها قبل ما نمشى
مشيت مع اختها الطريق مع انها حته صغيرة بس من الكلام اللى كانت بتقوله حسيت انه اكبر طريق مشيته
روحنا المقابر اول ما شفت التربه كنت حاسه انها واقفه معانا
وبعد كده روحنا قعدنا مع مامتها شويه

اصعب كلاااااااااام

فبقولها يا طنط اى حاجه تعوزيها انا موجوده حسيت ساعتها اننا ام مامت شيماء وحسيت بضعفها اوى وهى بتقولى انتى زى شيماء الغاليه سبتينى ليه يا غاليه (على شيماء) وتتصلى عليا على طول تطمنينى عليكى وتيجى تزورينى وتقعدى مع البنات هنا كان شيماء موجوده انتى الوحيده اللى دخلتى البيت ده وشيماء فيه (اكتر جمله اثرت فيا لانى دخله ادور عليها مش راحه اعزى فيها ) وانا عماله اقولها حاضر ومش عايزة اسيبها وكنت بسلم عليها وحاسه انها مش عايزانا نمشى

المهم اننا مشينا وروحت الكليه قالوا فى محاضره مكنتش عايزة اشوف حد فدخلت المحاضره سبت صحابى وقعدت لوحدى جنب ناس تانيه
وبعد كده حسيت ان صحابى عايزين يتناسوا الموضوع مش نسيوه قدنا نتكلم عادى بس اللى فالقلب فالقلب
حاجه صعبه اوى اما تفقد شخص قريب منك فى اقل من ساعات ومش اى فراق لا ده فراق للابد

معلش يا جماعه نكدت عليكم بس بجد الكلام بتاع مامتها ماثر فيا اوى ومش قادره انساه وماثر عليا نفسيا وجسديا



13 comments:

ســـهــــر said...

لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم
ربنا يرحمها والله قلبى وجعنى من كلامك والله يصبركم ويصبر اهلها وحبايبها

ويجعلها من اهل الجنه يارب العالمين



اللهم : ياحنان يامنان ياواسع الغفران اغفر له وارحمة وعافه واعف عنه واكرم نزله ووسع مدخله وأغسله بالماء والثلج والبرد ونقه من الذنوب والخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس

اللهم : أبدله دارا خيرا من داره وأهلا خيرا من أهله وزوجا خيرا من زوجه وأدخله الجنة وأعذه من عذاب القبر ومن عذاب النار

اللهم : عامله بما انت اهله ولا تعامله بما هو أهله

اللهم : ان كان محسنا فزد فى حسناته وان كان مسيئا فتجاوز عن سيئاته

اللهم : أدخله الجنة من غير مناقشة حساب ولا سابقة عذاب

اللهم : انزله منزلا مباركا وانت خير المنزلين

اللهم : انزله منازل الصديقين والشهداء والصالحين وحسن أولئك رفيقا

اللهم : أجعل قبره روضة من رياض الجنة ولا تجعله حفرة من حفر النار

اللهم : أفسح له قبره ومد بصره وأفرش قبرة من فراش الجنة

اللهم : أعذه من عذاب القبر وجاف الأرض عن جنبيه

اللهم : أملأ قبره بالرضا والنور والفسحة والسرور

اللهم : قه السيئات ومن تق السيئات يومئذ فقد رحمته

اللهم : أغفر له فى المهديين واخلفه فى عقبة فى الغابرين واغفرلنا وله يا رب العالمين وأفسح له فى قبره ونور له فيه

اللهم : اجعل عن يمينه نورا وعن شماله نورا ومن امامه نورا ومن فوقه نورا حتى تبعثه آمنا مطمئنا فى نور من نورك

سهر الليالي said...

صعب اوي اللي حصل
معتقدش اني اتحمل اكون في الموقف دا
اصعب حاجه فراق الحبايب

تعرفي رغم ان مكانش في علاقه بنا غير سلام وزماله
مكنتش قريبه منها زيك خالص
لكن انا مصدومه من موتها
فجئه وبدون اي انزار تموت كدا
كل لما صوتها تيجي قدامي عينيا تتملي بالدموع ولما حد يسالني واقوله محدش مصدق

كلام مامتها وجعني اكتر
ربنا يصبرها
ويرحم شيماء ويهون عليها ظلمه القبر ووحشته ويثبت قدمها علي بابا جنته

ان الله وان اليه راجعون

Anonymous said...

ربنا يرحمها ويصبر اهلها
فعلا اليوم كان صعب قوي والواحد ماكنش مصدق اللي بيحصل
ولما رحت الكلية حسيت اني هشوفها في الكلية عادي زي أي يوم
أنا كنت من ضمن اللي راحو النهارده وبجد ماقدرتش امسك نفسي خصوصا لما مشيت في الطريق اللي كانت بتمشي فيه ودخلت البيت اللي كانت عايشه فيه
وساعة خروجنا من جنب قبرها واحنا
مروحين
ربنا يغفرلها ويرحمها ويجعل مثواها الجنة
ان لله وان اليه راجعون

Lady E said...

البقاء لله
ربنا يرحمها ويصبر اهلها ويتقبلها في جنته

وربنا يصبرك

ahmedomar said...

ربنا يرحمها ويصبر اهلها

لما روحنا نعزى ةوالدها مكناش عارفين نقوله اية

ووصانا وصية بسيطة جدا يا جماعة ياريت تقولووا للناس فى الدفعة يقروا لشيماء سورة يس باليل قبل ما يناموا على روحها طلب بسيط بيحاول بس يجيب حسنات ليها

بجد انا مكنتش اعرفها غير من بعيد واتصدمت من الخبر اول ما جالى

افتكرت نفس اللى حصل مع صاحبى زمان واحنا بنقوله احنا موجودين يا عمو وتحت امرك واحنا مكان احمد وزى ولادك وهوة مش متمالك نفسه

ربنا يرحم الجميع يارب

ربنا يدخلها جنته يارب

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية said...

لا حول ولا قوه الا بالله

ربنا يرحمها ويغفر لها

ربنا يجعل قبراها روضة من رياض الجنة

الموووت صعب جدا تحملة على اى انسان

وخاصة لو كان الشخص المتوفى حد نعرفة ويعرفنا

كل منا لدية ذكريات بطعم الموت
ربنا يصبر اهلها ويصبركم

تقبلى مرورى

e_emy said...

لا حول ولا قوة الا بالله

ربنايصبرك و يصبر مامتها واخواتها يااااااااارب :(

No one said...

البقاء لله ربنا يرحمها ويغفرلها ويتقبل صالح اعمالها ويتجاوز عن دون ذلك ويدخلها ويسكنها فسيح جناته
وربنا يارب يصبرك ويصبر اهلها

shaymaa said...

ربنا يرحمها
انا لحد دلوقتى مش مصدقه مش مستوعبه الى حصل
مش قادره انسي اخر مرة كنا واقفين مع بعض
مش قادره انسي ابتسمتها ولا صوتها
انا لما رحت قبرها حسيتها حولينا
ولما شوفت مامتها واخوتها لاقياها فيهم
شيماء عمرها ماهتموت من جوايا
اللهم انزلها منازل الشهداء والصالحين
اللهم اغفر لها وارحمها واعفو عنها وتجاوز عن سيئاتها وزد من حسناتها
اللهم أمين

موناليزا said...

انا لله وانا اليه راجعون
كل نفس ذائقة الموت
ربنا يصبر قلوبكم يارب ويرحمها ويغفر لها

Anonymous said...

الله يرحمها وينور قبرها ويجعلها من اهل الجنه ان شاء الله
وربنا يصبر اهلها

الفراشة الصغيرة said...

انا لله وانا اليه راجعون

momken said...

انا لله وانا اليه راجعون


البقاء لله وحده

المهم ناخد كلنا موعظه من الى حصل والموضوع مياخدش وقته وننسى اننا كلنا هنموت

وربنا ادانا فرصه اكبر من فرصه شيماء علشان نقبله واحنا جاهزين

ياريت كلنا نستفيد من الفرصه دى

رحمه الله على شيماء



تحياتى