Sunday, January 4, 2009

سوء النيه ده شىء اساسى

في كثير من المواقف التي تحدث معي هذه الايام اجد ان اغلب الناس تغضب مني

ولما اناقشهم في ذلك اتبين انهم قد حسبوا مني مالا اقصده,ازاي يعني؟

اقصد يعني الناس دلوقتي بقت صعب جدا تفترض حسن النية في الشخص اللي

قدامها,على طول سوء النية هو الاسبق الى اذهاننا,هو قاللي كدة ليه؟؟؟هو عمل

معايا كدة ليه؟؟؟غريبة ليكونش قاصد يهزأني؟؟؟‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍آآه,فعلا هو كان قاصد...لالالا,مش

ح اسكتله ابدا.,, و هكذا دواليك

ايه رايكم في الموضوع ده؟؟؟انت يعني بالنسبة لك مين اسبق

سوء النية ولا حسن النية؟؟؟

18 comments:

ahmedomar said...

موضوع مهم جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

طبعا المفروض ان حسن النية الشئ الاول فى الظن فى اى حاجة بس لو الناس تفهم كدة

دة حتى لو اتاكدنا سوء النية المفروض نبقى رحماء شوية ونلتمش للناس العذر شوية

فى رايى احنا بقينا فى زمن ما يعلم بيه الا ربنا معدش فى صداقة ولا حب ولا اى حاجة دة الواحد خايف انه يتغدر بيه من اقرب الناس حواليه

موضوع حلو ومحتاج للنقاش

تحياتى

marmar said...

ahmedomar

فعلا موضوع مهم

بس فى ناس متستهلش اننا نعذرها اصلا

سهر الليالي said...

دة حتى لو اتاكدنا سوء النية المفروض نبقى رحماء شوية ونلتمس للناس العذر شوية

متفقه مع احمد في اللي قاله دا
بس خلينا نفكر ليه بقي الناس بتسبق بسوء النيه
اكيد جواهم حاجه غلط من الاول ناحيه الشخص اللي بيظنوا فيه سوء وبيفهموه غلط
كان لازم من البدايه تبقي كل الامور واضحه او ان احنا نوضح موقفنا وراينا قبل ما غيرنا يفهمه غلط
ممكن انتي تقولي
انك مش هتمشي تفهمي الناس كلها وجه نظرك
دا كلام سليم
يبقي لازم نبقي واضحين في تعاملنا في كل حاجه
بحيث اي حاجه تصدر مننا مش تتفهم غلط
مع ان سوء النيه وارد مهما عملتي ومهما حصل
لان في ناس شكاكه جدا
ودايما بتسب بالوحش قبل الحلو

مش هكلم عن الناس كلها
لكن هكلم عن نفسي
مش هرسم بقي واقولك اني بتوقع حسن النيه دايما
لا انا زي ما بتوقع حسن النيه بتوقع سوء النيه في الموقف الواحد بحط احتملات كتير وبستني لحد ما يبان المقصود
مش لحاجه غير اني بخاف اتصدم واتجرح من الشخص اللي قصداي لاني طالما بتعامل معاه يبقي هو شخص عزيز عليا

البوست جميل يا مروه
وفكرته جامده
وكويس انك خلتيني اقول الكلمتين اللي فاتوا دول
ربنا يكرمك
وشكلي هشحت كمان شويه
هههههههههههه
شكرا يا مروه
ربنا معاكي في الامتحانات
تحياتي
فراشه الشتاء

ahmedomar said...

هههههههههههههه

اعذرينى بختلف معاكى مفيش حد مينفعش نلتمسله العذر مهما حصل

دة الرسول التمس العذر للى عذبوه

احنا بقى مش هنلتمس العذر لبعض

دة ربنا مهما الانسان عمل وبيرجع يتوب بيسامحه

الانسان بقى مش هيسامح

منطق غريب جدا

وجهات النظر مختلفة جدا

Boba said...

عادي بقى يا جميل
دي طبيعة البني بشر
بسوالله بقى
انا عمري ما كنت سيئة الظن
بس اهو الواحد بيحاول
لعل وعسى
بس اقولك بقى انا بدبس في كل موقف والتاني واتفهم غلط
واهم حاجة اني عمري ما قولت لحد انت فاهمني غلط واصلح فكرتي عنده

marmar said...

سهر الليالي

ايه الكلام الجامد ده يا مرمر

هو فعلا لازم يبقى عندنا الاحتمالين بس اللى بيكون اقرب لينا بيكون النيه الوحشه

واكيد مش همشى اشرح لكل واحد وجهه نظرى بس فى ناس بحبهم مش بحب انهم يفهموا كلامى بالمعنى الغير المقصود

شكرا ليكى يا عسل

marmar said...

ahmedomar

كويس ان الموضوع ضحكك

ولولا اختلاف الاراء لبارت السلع

وكل واحد حر فى رايه ما دام مقتنع بيه

marmar said...

Boba

ايه يا بت الملاك اللى بكلمها دى
ههههههههه

انتى اصلا سوء الظن نفسه
ههههههههه

بصى يا بوبا
انا برده مكنتش بظن وحش فى حد بس لاقيت بعدها انى هبله والموضوع ده بقى بيتفهم غلط
يعنى ما دام مش هتظن فيا اعمل اللى انا عايزة ولو ظنت بكلمتين هصالحها وخلاص او شويه وهتتصالح

فلقيت ان الواحد لازم يظن السوء قبل الحلو
علشان متصدمش فالوحش اللى انا كنت فكراه حلو
انما اما اظن الوحش والاقيه الحلو يبقى خلاص الحمدلله

مرسى يا بوبا

blue-wave said...

للأسف
سوء النيه بقى هوا الأساس
لأن اللى قدامك هايعاملك بيه حتى لو انت عملت العكس

marmar said...

blue-wave

اتفق معاك فى الراى يا دكتور عمرو

ودى حاجه وحشه اووووى

Boba said...

ماشي يا مرمر
هعمل نفسي ما سمعتش غير ملاك بس
وهفرد الجناحين
ههههههههههههههههههه
بس اقولك ياجميل بقى انا بفكر ازاي
اولا لو انا ظنيت بغير الوحش
وفضلت طول الوقت الكل حوالية متهم هتى تثبت برأته
ساعتها انا اللي هخسر
بجد احساس صعب اوي انك تظني اللي حواليكي وحشين

على الوجه الاخر لو غيري بيظن فيه اني وحشه
عادي بقى هو حر
ادام هو مبسوط انه شايفني وحشة
ربنا يبسطه كمان وكمان
بجد مش بضايق
الا لو كان الحد ده قريب مني وكنت فاكرة انه فاهمني كويس

marmar said...

Boba

يالهوى يا بوبا عالكلام الجامد ده

مش مصدقه يا بنتى اللى انتى كتباه

والله كتبتى كل اللى فى نفسى

علشان كده انا وحشه بقى
هههههههههههههه

مرسى يا قلبى عالمتابعه

Che Ahmad said...

مرمر القمر

المثل بيقول حرص ولا تخون
انا مش بقول عليك وحش ولا نيتك وحشة بس هعمل حسابي انها ممكن تطلع وحشة

واللى يعيش ياما يشوف
وربك بيخلص ذنوب ناس من ناس
وبنكتشف ان ربنا سايبلنا ف الاخر حاجات احسن من اللى سبناها " او سابتنا يعني لو شئنا الدقة ف التعبير "

تحياتي
انا

HaMaDa 3aFshA said...

السلام عليكم
موضوع مهم جدا وسؤال واضح وصريح يحتاج الى اجابة فيها لف ودوران ههههههههه
والله هيا بتختلف حسب الموقف والشخص اللى بتتعامل معاه وممكن حسن النية الزايد يقلب بسؤ نية او توقع الخير بيتحول لنية سيئة عند حدوث غير الخير ربنا يكفينا شره هههه
يعنى لو انا متوقع ان الشخص دا لما يكون فى الموقف دا هيعمل التصرف الفلانى وفجأة يعمل تصرف غريب يدعو للشك هنا ببقا محتار ياترى يمين ولا شمال يعنى نحسن ولا نسئ بس دا برده بيترتب على مودى فى ساعتها وكمان نوع ردة الفعل
كلام كبير بس فى الاخر دايما والله حسن النية
شكرا ليكى

صفا سارة said...

بصى يا ست مرمر
انا دايما مش دايما اوى يعنى عندى سوء النية بيسبق وللاسف بيطلع صح شفتى الحظوظ بئه هههههههه
بس حاليا باحاول ماشغلش بالى الكويس كويس لنفسة والوحش يولع بئه مع نفسة بردو المهم انى ميضحكش عليا او اطلع عبيطة فى الاخر ههههههه
سلام يا عسل

marmar said...

Che Ahmad

ايه يا عم انا الكلام ده
فعلا بس حرص ومتخونش معناها برده سوء النيه

بس عارف المشكله فى ايه يا جيفارا

انك على طول نيتك اسود من شعر راسك

فاكر اللى عملته يوم الحد
ههههههههههههه
بحسن نيه برده

هههههههههههههه

marmar said...

HaMaDa 3aFshA

حلوة حته سؤال صريح بس اجابه فيها لف ودوران
هههههههههههه

برده كلامك بيدل اننا نفترض سوء النيه الاول
ومبررنا اننا نكون عاملين حسابنا لو طلع اللى قدمنا وحش

عموما شكرا ليك

marmar said...

صفا

ههههههههههههههههه
والله انا كمان كده يا صفا

بس هنعمل ايه ؟
نصيبنا اننا هبل يا بنتى
هههههههههههههههههههه

مشتمتكيش لوحدك اهو وشتمت نفسى معاكى
يعنى الشتيمه على اتنين
ههههههههههههههههههه

منورة يا صفا